Burn-out coaching2018-02-09T08:23:40+00:00

Je bent hoogopgeleid, hebt een burn-out, bent overspannen of hebt veel stress. Je wilt graag zo snel mogelijk beter worden. Daarnaast wil je er iets van leren zodat je dit later niet nog eens overkomt. Lees hier waarom jij met mijn begeleiding snel beter wordt of erger voorkomt.

Wat is burn-out?

Burn-out zit niet ‘tussen je oren’!

Burn-out is een lichamelijke aandoening. Bij een gezonde levensstijl houd je de balans tussen inspanning en herstel. Je raakt uit balans als je meer energie  verbruikt dan je opbouwt.

(Ik ben gediplomeerd CSR-coach)

Geen grip meer op je leven

Verbruik je lang meer energie dan je opbouwt, dan kom je in een neerwaartse spiraal van uitputting terecht: een burn-out. Processen in je lichaam raken ontregelt. Je krijgt tal van klachten, waaronder depressiviteit en angst. Daarnaast voel je je labieler, krijg je geheugenproblemen en bent sneller geïrriteerd. Een burn-out voelt vaak als een identiteitscrisis.

Je leven weer op de rit

De burn-out begeleiding is maatwerk en afgestemd op jouw behoeften en leerproces. Je krijgt een uitgebreide diagnose en we meten lichaamsfuncties zodat je ziet hoe jouw lichaam reageert op stress. Zo werken we toe naar herstel van je burn-out, beter energie- & zelfmanagement en eventueel stapsgewijze werkhervatting.

Weten hoe ernstig je burn-out is en hoe jij beter wordt

Je krijgt een diagnose van je burn-out klachten en we meten met biofeedback je lichaamsfuncties die ontregelen door langdurige stress. Denk hierbij aan je hartslag, ademhaling, moeheid en spierspanning. Ook wordt vastgesteld hoe het met je depressiviteit, angstklachten en je geheugen is. Op basis hiervan maken we een persoonlijk begeleidingsplan voor herstel van je burn-out.

Waarom is de diagnose van mijn (huis)arts niet voldoende?

Vaak is je burn-out al vastgesteld door je huisarts of bedrijfsarts. Zij meten echter niet in welke mate je last hebt van burn-out klachten, in hoeverre je zenuw- en hormoonstelsel ontregeld zijn, welk type burn-out je hebt, waarvan je het beste herstelt en zij maken geen persoonlijk begeleidingsplan voor herstel.

Focus op je lichaam

De burn-out begeleiding richt zich in 1e instantie op je lichaam. Daarna pas op je geest en gedrag. Hierdoor bereik je resultaat op de korte en lange termijn: meer energie, betere concentratie, beter zelfinzicht en beter zelfmanagement.

Opdrachten uitvoeren? Waarom niet uitrusten om beter te worden?

Je krijgt op jou afgestemde opdrachten, oefeningen en achtergrondinformatie om toe te passen. Privé en op je werk. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat je beter wordt van een burn-out door activiteit en rust af te wisselen. Van ‘nietsdoen’ word je niet beter!

Je volgt je eigen tempo om beter te worden

De snelheid waarmee je beter wordt van je burn-out is persoonsafhankelijk. Dit komt omdat jouw lichaam, je karakter en jouw privé- en werkleven uniek zijn.

Wetenschappelijk en meetbaar

Voor herstel van je burn-out werk ik o.m. meer met de CSR methode. Het is een praktische, wetenschappelijk onderbouwde aanpak waarmee jij duurzaam uit je burn-out kunt komen.

De CSR methode werkt vanuit psychologie, organisatiekunde en fysiologische (stress)wetenschappen. We beginnen dan ook niet zomaar met behandelen. Eerst stellen we de diagnose door je klachten en de ontregeling van je lichaam door chronische  stress meetbaar te maken. Pas als we vastgesteld hebben dat je werkelijk last hebt van een burn-out, starten we met je hersteltraject.

Jouw hersteltraject

In je hersteltraject bij je burn-out nemen we pas een stap als de vorige stap gestabiliseerd is. Zo voorkom je dat je weer terugvalt. Bij de één zal herstel van burn-out dus sneller gaan dan bij de ander.  Ook tijdens het hersteltraject maken we je vooruitgang meetbaar.

Daarnaast zal de inhoud van de stappen per persoon verschillen, afhankelijk van je klachten, behoeften en leerproces: wat jij wilt en waar jij je goed bij voelt! Zo werken we toe naar herstel van je burn-out, beter energie- en zelfmanagement en stapsgewijze werkhervatting.

Wat levert burn-out coaching je op?

  • Beter met stress omgaan en de signalen herkennen.

  • Geen of minder klachten die samenhangen met stress.

  • Lekker in je vel. Een zinvoller leven en meer plezier.

  • Fitter en energieker, kunnen ontspannen.

  • Leuke dingen doen, zoals sociale contacten onderhouden.

  • Zelf bepalen wat je wilt en doet; je niet meer zo machteloos voelen.

  • Meer zelfvertrouwen, vaker hulp durven vragen en ‘nee’ durven zeggen.

  • Jezelf minder van anderen aantrekken en wat zij van jou verwachten.

  • Prestaties leveren zonder teveel van jezelf te eisen.

  • Betere concentratie en minder fouten, geduldiger.

  • Stapsgewijze werkhervatting.

  • Zin in je werk.

Heb je stress klachten of een burn-out en wil je weer lekker in je vel zitten? Neem dan vrijblijvend contact op om te kijken hoe je dat bij mij bereikt!

Maak een vrijblijvende afspraak